Algemene Voorwaarden Alderli

De algemene voorwaarden van Alderli bestaan uit 2 delen. Sector I behandelt de algemene voorwaarden voor de Sensor. Sector II behandelt de algemene voorwaarden voor de Webwinkel.

Inhoudsopgave – Sector I – de Sensor

Inhoudsopgave – Sector II – de Webwinkel

Artikel 1 – Voorafgaande waarschuwingen

  1. De Sensor is geen medisch hulpmiddel en geen toebehoren voor een medisch hulpmiddel. De primaire functie van de Sensor is valdetectie; andere eventuele functies van de Sensor zijn van ondergeschikt belang.
  2. De Sensor is geen vervanging of ondersteuning van een medisch hulpmiddel of een van een toebehoren voor een medisch hulpmiddel dat vallen voorkomt of afremt.
  3. De Sensor vervangt of ondersteunt geen medicatie die vallen voorkomt of geneest.
  4. De Sensor is niet ontworpen om levens te redden. De Sensor neemt het risico op vallen niet weg.
  5. De Klant mag niet uitsluitend op de Sensor vertrouwen om het risico van vallen van de Eindgebruiker te beperken. De Klant moet aanvullende maatregelen nemen om het risico van vallen van de Eindgebruiker te beperken, waaronder het wegnemen van obstakels in de ruimte.
  6. Indien de Eindgebruiker medische problemen ondervindt, moet hij verdere hulp zoeken, bijvoorbeeld door het aanvragen van medische en/of zorgvoorzieningen
  7. De Sensor werkt met infrarode, radiofrequentie en visuele detectietechnologie.
  8. De Klant moet de instructies met betrekking tot installatie en gebruik van de Sensor alsook met betrekking tot de interferentie met andere producten en/of diensten in de handleiding met betrekking tot de Sensor strikt opvolgen.
  9. Als de Klant de instructies betreffende installatie en gebruik van de Sensor en de instructies betreffende interferentie met andere producten en/of diensten in de handleiding niet opvolgt, zal de Sensor niet goed functioneren.
  10. Bij installatie en gebruik van de Sensor moet de Klant juiste en voldoende informatie verstrekken (bijvoorbeeld met betrekking tot beschrijvingen van de omgeving van de Sensor). De Klant is als enige verantwoordelijk voor de juistheid en de volledigheid van de informatie.
  11. De Klant moet zorgen voor een ononderbroken toevoer van elektriciteit en voor een sterke en stabiele WiFi-verbinding. In het geval de Sensor niet naar behoren is aangesloten op het elektriciteitsnet en/of het WiFi-netwerk, en/of als het elektriciteitsnet en/of het WiFi-netwerk gebrekkig is/zijn, zal de Sensor niet naar behoren functioneren. Indien geen WiFi-verbinding aanwezig is, dient de Klant zulks te melden aan Alderli.
  12. De Sensor is geen vervanging voor een openbare nooddienst zoals 112. Als de Klant in staat is contact op te nemen met een openbare nooddienst, moet hij/zij dat doen.
  13. Indien de Klant vragen of klachten heeft over de Sensor, dan kan hij/zij contact opnemen met contact@alderli.nl (voor vragen en klachten).

Deel I – Algemeen deel

Artikel 2 – Definities en interpretatie

  1. Alarmcentrale-Abonnement: de Dienst waarbij een verbinding wordt voorzien met een alarmcentrale een verbinding wordt voorzien met een alarmcentrale, zodat deze alarmcentrale kan worden ingelicht bij een val van de Eindgebruiker van de Sensor.
  2. Algemene Voorwaarden”: deze algemene voorwaarden van Alderli, inclusief de Bijlagen en Sector II van de algemene voorwaarden.
  3. App”: de Alderli Software applicatie waarmee de Eindgebruiker interageert met de Sensor.
  4. AVG”: de Algemene Verordening Gegevensbescherming (EU) 2016/679 van 27 april 2016.
  5. Bestelbon”: het onderdeel van de Overeenkomst dat de Bijzondere Voorwaarden bevat, bijvoorbeeld op een aanvaarde offerte.
  6. Bijzondere Voorwaarden”: de afspraken tussen Alderli en de Klant met de specifieke afspraken omtrent voorwerp en prijs van de Overeenkomst, zoals vervat in de Bestelbon, bijvoorbeeld type en aantal Sensoren dat de Klant aankoopt.
  7. “Consument”: een natuurlijke persoon die handelt voor doeleinden die buiten zijn handels-, bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteit vallen, zoals gedefinieerd in artikel 7:5 BW.
  8. Datum van Indienststelling”: de datum waarop de Sensor volledig bij de Ontlener geïnstalleerd is.
  9. Diensten”: de door Alderli in opdracht van de Klant uitgevoerde diensten of werken zoals bepaald en omschreven in de Overeenkomst, bijvoorbeeld Installatie van de Sensor, Alarmcentrale-Abonnement, en/of de de diensten verleend in het kader van de uitvoerings Gebruikslicentie.
  10. Eindgebruiker”: de natuurlijke persoon die gebruik maakt van de functies van de Sensor, al dan niet de Klant
  11. Gebruikslicentie”: het gebruiksrecht m.b.t. de App, onder de voorwaarden en modaliteiten zoals uiteengezet in een afzonderlijke gebruikslicentieovereenkomst.
  12. Installatie”: het plaatsen van de Lamp bij de Klant, het verbinden van de Sensor met het WiFi-netwerk van de Klant en het activeren van de betreffende Sensor in het Platform (i.e. het zgn. “onboarden”).
  13. Intellectuele Eigendom”: alle rechten van artistieke en industriële eigendom, zoals octrooien, merken, tekeningen en modellen, auteursrechten (met inbegrip van softwarerechten), databankenrechten, rechten op handelsgeheimen en know-how, al dan niet geregistreerd), en alle aanvragen voor dezelfde rechten en alle rechten of vormen van bescherming van gelijk of gelijksoortige werking als de hiervoor genoemde die waar ook ter wereld zouden bestaan.
  14. Klant“: de Consument of Onderneming die een Overeenkomst met Alderli sluit.
  15. Sensor”: de sensor ontworpen, ontwikkeld en gecommercialiseerd door Alderli, met valdetectie als primaire functie, ongeacht de onderscheiden versies en/of benamingen ervan, met inbegrip van de daarin geïntegreerde Software (zgn. firmware), relais en inputmodule.
  16. Merk”: elk merk, geregistreerd door Alderli, waar ook ter wereld, zowel voorafgaand, tijdens als na het einde van de Overeenkomst.
  17. “Modelformulier voor herroeping bij overeenkomsten buiten de verkoopruimte”: het formulier dat de consument kan gebruiken om zijn herroepingsrecht uit te oefenen overeenkomstig de artikelen 7:46d tot en met 7:46h BW. Een voorbeeld van een dergelijk formulier is opgenomen als Bijlage 2.
  18. “Modelformulier voor herroeping”: het formulier dat de consument kan gebruiken om zijn herroepingsrecht uit te oefenen overeenkomstig artikel 6:230m BW. Een voorbeeld van een dergelijk formulier is opgenomen als Bijlage 1.
  19. Alderli“: Alderli BV, vennootschap naar Nederlands recht, met maatschappelijke zetel gevestigd te Amsterdam, Kerkstraat 390B, met KvK-nummer 93931670, met e-mailadres contact@alderli.nl.
  20. Onderneming”: iedere natuurlijke persoon die zelfstandig een beroepsactiviteit uitoefent; iedere rechtspersoon; of iedere andere organisatie zonder rechtspersoonlijkheid.
  21. Overeenkomst”: de tussen Alderli en de Klant afgesloten overeenkomst, bestaande uit de Bijzondere Voorwaarden, deze Algemene Voorwaarden, (al naargelang het Verhuurvoorwaarden, geval) de Algemene Gebruikslicentie, het Toestemmingsformulier (m.i.v. de Privacy Policy) en de bijlagen bij voormelde akten.
  22. Overmacht”: elke gebeurtenis of omstandigheid die een Partij verhindert of belemmert een of meer van haar contractuele verplichtingen krachtens de Overeenkomst na te komen, indien en voor zover de door de belemmering getroffen Partij bewijst (a) dat deze belemmering buiten haar redelijke controle ligt; (b) dat zij redelijkerwijs niet kon worden voorzien ten tijde van het sluiten van de Overeenkomst; en (c) dat de gevolgen van de belemmering redelijkerwijs niet hadden kunnen worden vermeden of overwonnen door de getroffen Partij. Wanneer een Partij bij de Overeenkomst een of meer van haar contractuele verplichtingen niet nakomt omdat een derde die zij heeft aangesteld om de Overeenkomst geheel of gedeeltelijk uit te voeren, in gebreke blijft, kan de betreffende Partij bij de Overeenkomst zich slechts op Overmacht beroepen voor zover aan de bovengenoemde vereisten in deze definitie van Overmacht zowel voor de Partij bij de Overeenkomst als voor de derde is voldaan. Behoudens tegenbewijs worden de volgende gebeurtenissen of omstandigheden die gevolgen hebben voor een Partij geacht te voldoen aan de vereisten (a) en (b) hierboven in deze definitie van Overmacht, en hoeft de getroffen Partij alleen te bewijzen dat aan vereiste (c) is voldaan: (1) oorlog (verklaard of niet), vijandelijkheden, invasie, bezetting, militaire mobilisatie; (2) burgeroorlog, oproer, rebellie, revolutie, militaire of usurperende macht, opstand, daad van terrorisme, sabotage of piraterij; (3) valuta- en handelsbeperkingen, embargo; (4) rechtmatige of onrechtmatige overheidsdaad, onteigening, inbeslagneming van werken en/of activa door de overheid, nationalisatie; (5) epidemie (onverminderd het hierna in dit Artikel bepaalde); (6) natuurramp of extreme natuurverschijnselen (bvb. aardbeving); (7) explosie, brand, langdurige uitval van energie-, vervoers-, telecommunicatie- en informatiesystemen; (8) staking of lock-out. De corona-pandemie beantwoordt niet automatisch aan de vereisten (a) en (b) hierboven en maakt niet automatisch Overmacht uit; per overheids- of andere maatregel die wordt genomen in het kader van de corona-pandemie moet worden beoordeeld of deze beantwoordt aan de criteria (a) t/m (c) zoals gesteld in dit Artikel.
  23. Partij”: een partij bij de Overeenkomst.
  24. Persoonsgegevens”: persoonsgegevens zoals gedefinieerd in de AVG.
  25. Platform”: het Alderli Software platform (met database) dat de App, de Software en de Sensor verbindt, en als gevolg daarvan data (waaronder Persoonsgegevens) verwerkt.
  26. “Precontractueel informatiedocument”: alle informatie die, overeenkomstig de artikelen 6:227a tot en met 6:227c BW, aan de consument moet worden verstrekt voordat een overeenkomst op afstand wordt gesloten, waaronder in ieder geval informatie over de belangrijkste kenmerken van de Sensor, de identiteit van de verkoper, de totale prijs inclusief belastingen, de wijze van betaling, de leveringsvoorwaarden, het herroepingsrecht en de wijze van uitoefening daarvan, en de verwerking van persoonsgegevens.
  27. Software”: de Alderli software, inclusief de App en het Platform, alle applicaties, componenten en/of gecreëerde informatie daarin, die geavanceerde dataverwerking en interactie tussen de Sensor, de App en het Platform toelaat, met inbegrip van Updates en Upgrades.
  28. Toestemmingsformulier”: het geïnformeerde toestemmingsformulier (inclusief de privacy policy van Alderli) m.b.t. het gebruik van Persoonsgegevens van de Klant en, indien deze verschilt van de Eindgebruiker, van de Eindgebruiker.
  29. Update“: elke foutcorrectie (bug fixing) in de Software en/of elke beperkte uitgifte, wijziging, aanpassing, revisie en/of verbetering van de (bestaande werking en functionaliteit van de) Software (zodat deze volledig functioneel en overeenkomstig de huidige stand van de technologie blijft).
  30. Upgrade”: elke grote uitgifte, nieuwe versie, wijziging of verbetering van de Software (inclusief nieuwe functies die worden toegevoegd naast eventuele foutencorrecties en verbetering van de bestaande werking en functionaliteit van de Software).
  31. BW”: het Burgerlijk Wetboek.
  32. Werkdag”: maandag t/m vrijdag, van 9u tot 17u (Nederlandse tijd), met uitzondering van zaterdag, zondag en Nederlandse wettelijke feestdagen.
  33. In aanvulling op de begrippen zoals hierboven kunnen andere begrippen worden gedefinieerd in de Algemene Voorwaarden die, wanneer met een hoofdletter gebruikt, de betekenis zullen hebben die daaraan in de Algemene Voorwaarden wordt toegekend.
  34. Een verwijzing naar een Artikel of een Bijlage is een verwijzing naar een artikel van resp. bijlage bij deze Algemene Voorwaarden, behoudens uitdrukkelijke afwijkende bepaling.
  35. De begrippen in het enkelvoud gedefinieerd zullen een gelijkaardige betekenis hebben in het meervoud en omgekeerd. De begrippen als werkwoord zullen een gelijkaardige betekenis hebben als zelfstandig naamwoord en als adjectief, en omgekeerd.
  36. Titels zijn opgenomen voor de overzichtelijkheid en met het oog op verwijzingen in het kader van deze Algemene Voorwaarden zelf, en dienen niet tot interpretatie. Evenmin zullen zij de inhoud van de Algemene Voorwaarden beperken.
  37. Termen zoals “waaronder”, “m.i.v.”, “inclusief”,  “bvb.”, “i.h.b.”, “zoals” houden een niet-limitatievenopsomming in. Termen zoals “m.b.”, “m.n.”, “nl.”, “i.e.” houden een precisering in.
  38. Alderli heeft het recht deze Algemene Voorwaarden op elk ogenblik te wijzigen. Zij verzendt daarvan een kennisgeving aan de Klant. Indien de Klant nalaat binnen 15 dagen na voormelde kennisgeving kennis te geven van zijn verzet tegen de wijziging van de algemene voorwaarden, worden de nieuwe algemene voorwaarden geacht aanvaard te zijn en zijn zij toepasselijk op de Overeenkomst met de Klant. Indien de Klant binnen voormelde termijn van 15 dagen kennis geeft van zijn verzet tegen de nieuwe algemene voorwaarden, blijven de oude Algemene Voorwaarden toepasselijk op de Overeenkomst met de Klant.

Artikel 3 – Toepassingsgebied

  1. De Klant bevestigt uitdrukkelijk kennis te hebben genomen van deze Algemene Voorwaarden en ze onvoorwaardelijk te aanvaarden.
  2. Deze Algemene Voorwaarden zijn integraal van toepassing op elke offerte van, elke Overeenkomst met, iedere levering van Producten en/of verstrekking van Diensten door, iedere factuur van, en, in het algemeen, elke verrichting van Alderli, tenzij schriftelijk anders overeengekomen met Alderli.
  3. De voorafgaande waarschuwingen en Deel I van deze Algemene Voorwaarden zijn integraal van toepassing op elke offerte van, elke Overeenkomst met, iedere levering van Producten en/of verstrekking van Diensten door, iedere factuur van, en, in het algemeen, elke verrichting van Alderli t.a.v. Ondernemingen en/of Consumenten, behoudens uitdrukkelijke afwijkende bepalingen in Delen II (voor verrichtingen van Alderli met Ondernemingen) en III (voor verrichtingen van Alderli met Consumenten).
  4. De Klant erkent dat de toepassing van zijn eventuele eigen (algemene of bijzondere) voorwaarden uitdrukkelijk wordt uitgesloten.
  5. In geval van tegenstrijdigheid tussen deze Algemene Voorwaarden en de andere onderdelen van de Overeenkomst, hebben de andere onderdelen van de Overeenkomst voorrang boven deze Algemene Voorwaarden.
  6. Deze Algemene Voorwaarden gelden onverminderd de dwingende wetsbepalingen ter bescherming van Consumenten en van Ondernemingen.

Artikel 4 – Bestellingen algemeen

  1. Door het plaatsen van een bestelling aanvaardt de Klant de toepasselijkheid van deze Algemene Voorwaarden.
  2. Tussen Alderli en de Klant komt pas een bindende Overeenkomst tot stand op het ogenblik dat Alderli een door de Klant (of zijn lasthebber) gedateerde en ondertekende Bestelbon ontvangt en Alderli vervolgens schriftelijk of door uitvoering ervan de Bestelbon aanvaardt.
  3. Behoudens anders vermeld op de offerte, zijn de offertes van Alderli louter informatief, houden zij enkel een niet-bindend voorstel tot contracteren in (en geen aanbod) en zijn deze slechts geldig gedurende dertig (30) kalenderdagen. Wijzigingen aangebracht aan de offertes van Alderli zijn slechts geldig indien laatstgenoemde deze schriftelijk heeft aanvaard.
  4. In geval van problemen met betrekking tot de bestelling, bvb. in geval van poging tot fraude, een onvolledige of onjuiste bestelling, het verstrekken van duidelijk verkeerde gegevens, het niet-betalen van vorige leveringen of weigering van goedkeuring door de financiële instelling van de Klant, het niet-bevestigen van de betaling door de financiële instelling of enige (andere) ernstige tekortkoming van de Klant met betrekking tot de bestellingen waarbij de Klant betrokken is, behoudt Alderli zich het recht voor om zonder enige motivering de bevestiging van de bestelling en bijgevolg de levering op te schorten en/of te weigeren.
  5. De plaats van levering van de Producten en Diensten is de plaats zoals aangegeven op de Bestelbon, behoudens schriftelijke andersluidende overeenkomst tussen Alderli en de Klant.
  6. Alderli levert de Producten en Diensten uitsluitend in de Europese Unie, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten van Amerika en Canada, behoudens schriftelijke andersluidende overeenkomst tussen Alderli en de Klant.

Artikel 5 – Sensoren

  1. De Sensoren worden geleverd zoals omschreven op de Overeenkomst of factuur.
  2. De leveringstermijn van de Sensoren is niet essentieel voor de Klant.
  3. De Klant is ertoe gehouden de Sensoren onmiddellijk bij levering te controleren op eventuele gebreken of non-conformiteit.
  4. Alderli is op geen enkele wijze aansprakelijk voor eventuele gebreken met betrekking tot (en/of kan geen enkele garantie leveren voor) producten, software en/of diensten van derden en/of door derden verrichte wijzigingen of uitbreidingen van of met betrekking tot de Sensoren en/of de Software.
  5. Software wordt zo goed als redelijkerwijze mogelijk in het licht van de huidige stand der techniek beveiligd, door o.m. aanmeldingsprocedures, virusbescherming en firewalls, de beveiligde beveiligingscodes, bescherming van Persoonsgegevens (onverminderd Artikel 16). Alderli is evenwel niet verantwoordelijk voor misbruik van dergelijke beveiligingsmaatregelen. De Klant zal de in zijn gebouw(en), vestiging(en) of onderneming(en) geldende veiligheidsvoorschriften, richtlijnen of policies hieromtrent op voorhand aan Alderli meedelen. De Klant is ertoe gehouden het netwerk waarin de Sensor zal worden geïnstalleerd, zo goed als mogelijk te beveiligen, bvb. d.m.v. van passende firewalls, beveiligde aanmeldingsprocedures, beveiligingscodes en virusbescherming. Niet meegedeelde voorschriften, richtlijnen of policies kunnen aan Alderli niet worden tegengesteld. De Klant stelt Alderli integraal schadeloos voor alle schade in dit verband en vrijwaart Alderli integraal in hoofdsom, interesten en (gerechts- en advocaten)kosten voor alle aanspraken van derden in dit verband.
  6. Alderli zal eventuele Updates van de Software in de Sensoren automatisch uploaden in de Sensoren via het WiFi-netwerk van de Klant.

Artikel 6 – Diensten

  1. Alderli zal zich inspannen om de Diensten te leveren aan de Klant conform de overeenkomst, zonder dat dit op enigerlei wijze als een resultaatsverbintenis in hoofde van Alderli kan worden beschouwd.
  2. De leveringstermijn van de Diensten is niet essentieel voor de Klant.
  3. Alderli heeft het recht om voor de uitvoering van de Diensten beroep te doen op onderaannemers, externe leveranciers, partners of dienstverleners.
  4. Alderli is gerechtigd de Overeenkomst in verschillende fasen uit te voeren en het aldus uitgevoerde gedeelte afzonderlijk te factureren aan de Klant.
  5. De Klant is steeds en als enige verantwoordelijk voor alle voor de Diensten vereiste vergunningen en toelatingen dewelke voor de aanvang van de Diensten aan Alderli moeten worden voorgelegd. De Klant is ertoe gehouden de Diensten uitsluitend te gebruiken voor legitieme doeleinden. Eventuele schadevergoeding of boetes naar aanleiding van het voorgaande vallen integraal ten laste van de Klant.
  6. De Klant zal Alderli alle informatie bezorgen (bvb. elektrische schema’s aanleveren, eventuele gebreken van het gebouw of de infrastructuur erin) en de nodige medewerking verlenen teneinde Alderli in staat te stellen de Diensten uit te voeren, de uitvoering ervan te vergemakkelijken of risico’s te vermijden of in te perken. Indien de Diensten uitgevoerd moeten worden in de gebouwen, locatie(s), vestiging(en) of onderneming(en) van de Klant, zal de Klant kosteloos zorg dragen voor alle nodige infrastructuur (bvb. internet) en beschikbaarheid van resources (bv. bijstand van personeel) om de Diensten uit te voeren, onverminderd Artikel 6 lid 7. Elke vertraging veroorzaakt door een niet, gebrekkig of vertraagde aanlevering van noodzakelijke informatie (of door het aanleveren van onjuiste of onvolledige informatie) en/of (hard- en/of software) infrastructuur door de Klant of derden, valt buiten de verantwoordelijkheid van Alderli. Alderliis desgevallend op geen enkele wijze aansprakelijk voor eventuele (directe of indirecte) schade die de Klant of derden hierdoor zou lijden.
  7. De Klant is ertoe gehouden om Alderli voorafgaand aan de Installatie van een bestelling in kennis te stellen van de aanwezigheid van een WiFi- en elektriciteitsverbindingen. Hetzelfde geldt indien na de Installatie geen WiFi- en elektriciteitsverbindingen meer aanwezig zijn. Indien geen WiFi- en elektriciteitsverbinding aanwezig zijn dan kunnen de nodige verbindingen (bvb. tussen de Sensor en de App) en voorziene functionaliteiten van de Sensor (m.n. de valdetectie) niet worden gerealiseerd, en doet de Klant afstand van alle vorderingen en aanspraken terzake van Alderli.
  8. Indien de Klant een Alarmcentrale-Abonnement afsluit, dan worden deze Diensten op maandbasis verhuurd aan de Klant. De Klant heeft het recht om de verhuring op elk ogenblik op te zeggen met een opzegtermijn van een kalendermaand die ingaat op de eerste dag van de kalendermaand die volgt op de maand waarin de opzeg wordt gegeven, en derhalve samenvalt met het einde van een kalendermaand.
  9. Door de aanvaarding van de geleverde Diensten erkent de Klant dat Alderli de Diensten behoorlijk heeft uitgevoerd.
  10. Alle door de Klant bestelde wijzigingen aan de Diensten of meerwerken, alsook de vaststelling van de prijs daarvan, vereisen het voorafgaande akkoord van zowel de Klant als Alderli. Het akkoord kan met alle rechtsmiddelen worden bewezen, bijvoorbeeld door de niet geprotesteerde uitvoering van de Diensten door Alderli.
  11. De Klant erkent en aanvaardt dat elke tussenkomst door Alderli voor wijzingen, meerwerken, onderhoud en/of herstelling in het kader van de Overeenkomst tot gevolg kan hebben dat de Sensoren, Diensten, het Platform en/of de App alsook eventuele andere Diensten tijdens de duur van deze tussenkomsten niet beschikbaar of onbruikbaar kunnen zijn, zonder dat Alderli hiervoor op enigerlei wijze aansprakelijk kan worden gesteld of enige schadevergoeding verschuldigd is.
  12. De Klant is ertoe gehouden de Diensten uitsluitend te gebruiken voor legitieme doeleinden en de toepasselijke wetgeving na te leven.

Artikel 7 – Gebruiksvoorwaarden App en Software

  1. Het gebruik van de App en de Software door de Klant maakt het voorwerp uit van de Gebruikslicentie, die deel uitmaakt van de Overeenkomst.
  2. Om de Gebruikslicentie af te sluiten is de Klant ertoe gehouden om de App te downloaden via de App Store (Apple) of Google Apps en vervolgens een gebruikersaccount aan te maken en te activeren in de App. Van zodra de gebruikersaccount is geactiveerd en de abonnementskosten zijn betaald wordt een verbinding gemaakt met de Sensoren en het Platform overeenkomstig de handleiding in de helpfunctie van de App, en kan een belangrijk aantal functionaliteiten worden gebruikt.
  3. Indien geen Gebruikslicentie wordt afgesloten, kan de Klant geen gebruik maken van de App en de Software, en derhalve ook niet van een belangrijk aantal functionaliteiten van de Sensoren. De Klant doet in voorkomend geval terzake afstand van alle vorderingen en aanspraken lastens Alderli.
  4. Alderli heeft het recht om de Software op elk ogenblik te voorzien van Updates, Upgrades en/of patches, en om eventueel van de Klant te eisen dat hij deze onmiddellijk downloadt en installeert.
  5. Teneinde gebruik te kunnen maken van de App is de Klant ertoe gehouden hardware te hanteren die voldoende recent compatibel is met de technische vereisten zoals meegedeeld door Alderli voorafgaand aan het sluiten van de Overeenkomst en tijdens de duurtijd van de Overeenkomst.

Artikel 8 – Prijzen en betaling

  1. Prijzen:
    • Alle prijzen op onze website zijn in euro’s en exclusief BTW.
    • Verzendkosten worden apart weergegeven bij het afrekenen en zijn afhankelijk van het gewicht en de bestemming van uw bestelling.
    • Wij behouden ons het recht voor om prijzen te wijzigen. De op de website getoonde prijs is echter altijd de geldende prijs op het moment van bestelling.
  2. Betaling:
    • Betaling kan geschieden iDeal, creditcard en Paypal.
    • Bij bestelling dient de volledige betaling vooraf te worden voldaan. Bestelling op afbetaling kan worden gedaan, neemt u graag contact op via contact@alderli.nl
  3. Facturatie:
    • Na ontvangst van uw betaling ontvangt u een digitale factuur via e-mail.

Artikel 9 – Wanbetaling

  1. Bij gebreke aan betaling op de vervaldag heeft Alderli van rechtswege en zonder ingebrekestelling recht op de betaling van nalatigheidsinteresten. De interest loop vanaf de vervaldag van de factuur tot op de datum van volledige betaling.
  2. Bij gebrek aan betaling op de vervaldag van één of meerdere facturen, worden alle openstaande maar nog niet vervallen facturen van Alderli aan de Klant van rechtswege en zonder ingebrekestelling opeisbaar. De aldus opeisbaar geworden facturen geven eveneens vanaf de datum van opeisbaarheid recht op de nalatigheidsinteresten en, indien de Klant een Onderneming is, de forfaitaire schadevergoeding bedoeld in Artikel 21.2.
  3. Alderli heeft het recht om betalingen eerst toe te rekenen op de eventueel verschuldigde kosten, conventionele forfaitaire schadevergoeding en moratoire interesten, alvorens deze toe te rekenen op de openstaande hoofdsom.
  4. Alderli heeft het recht om alle bedragen die zij aan de Klant uit welken hoofde ook verschuldigd zou zijn, te compenseren met de bedragen die de Klant aan Alderli verschuldigd is, ongeacht of deze bedragen al dan niet opeisbaar zijn. De Klant aanvaardt dat dit geen afbreuk doet aan zijn wettelijke rechten.

Artikel 10 – Eigendomsvoorbehoud

  1. Alderli behoudt de eigendom van alle door de Klant gekochte en al dan niet geleverde Sensoren, zelfs na hun incorporatie (incl. Installatie), tot het ogenblik dat Alderli volledige betaling (incl. btw) van de verkoopprijs zal hebben ontvangen, zo in hoofdsom, eventuele interesten, schadevergoedingen en kosten.
  2. Niettegenstaande het bepaalde in Artikel 9.1, gaan alle risico’s (o.m. van verlies, vernietiging of beschadiging) gekoppeld aan de verkochte Sensoren over op de Klant vanaf het ogenblik van de (op)levering.
  3. Zolang de Klant de Sensoren niet of niet integraal heeft betaald, is het de Klant bij aankoop van de Sensor verboden om eender welke daad van beschikking te stellen aangaande de Sensoren, daaronder begrepen verkoop, ruil, schenking, lening, inpandgeving of eender welke daad van beschikking.
  4. Zolang de Klant de Sensoren niet of niet integraal heeft betaald, is hij ertoe gehouden de rechten van Alderli m.b.t. de Sensor te vrijwaren, bvb. door schuldeisers schriftelijk in kennis te stellen van eventuele uitvoeringsmaatregelen die worden genomen op de Sensor en/of op het onroerend goed waarin de Sensor is Geïnstalleerd, door de verkrijgers van zakelijke of persoonlijke rechten op het onroerend goed waarin de Sensor is Geïnstalleerd, schriftelijk in kennis te stellen van de rechten van Alderli, door Alderli schriftelijk in kennis te stellen van de verlening van zakelijke of persoonlijke rechten aan derden op het onroerend goed waarin de Sensor is Geïnstalleerd.

Artikel 11 – Wanprestaties – beëindiging van de Overeenkomst – gevolgen van beëindiging

  1. Dit Artikel laat de bijzondere beëindigingsregelingen tussen partijen, bvb. in het kader van de Gebruikslicentie, onverlet.
  2. Alderli heeft het recht om haar verbintenissen (bijvoorbeeld tot levering van Sensoren en/of tot uitvoering van Diensten) met onmiddellijke ingang op te schorten, zonder enige schadevergoeding verschuldigd te zijn, in het geval de Klant ernstig te kort komt aan zijn verbintenissen uit hoofde van de Overeenkomst, waaronder maar niet beperkt tot het gebrek aan integrale betaling op de vervaldag van een of meerdere facturen (zelfs in het kader van een andere Overeenkomst dan degene waarop de wanprestatie betrekking heeft), en Alderli de Klant per aangetekend schrijven in gebreke heeft gesteld en de Klant heeft nagelaten binnen een termijn van 15 kalenderdagen na de poststempel van voormelde ingebrekestelling zijn contractuele verplichtingen alsnog na te komen, behoudens indien een dergelijke remedietermijn, gelet op de aard van de contractuele wanprestatie, zinloos is. In voorkomend geval is Alderli op geen enkele wijze aansprakelijk voor eventuele (directe of indirecte) schade die de Klant of zijn klanten hierdoor zouden lijden.
  3. Ingeval van een ernstige contractuele wanprestatie van de Klant, heeft Alderli bovendien het recht de Overeenkomst met de Klant zonder voorafgaande rechterlijke tussenkomst te ontbinden lastens de Klant. Alderli kan de Overeenkomst met de Klant slechts buitengerechtelijk ontbinden overeenkomstig huidig Artikel indien Alderli de Klant per aangetekend schrijven in gebreke heeft gesteld en de Klant heeft nagelaten binnen een termijn van 30 kalenderdagen na de poststempel van voormelde ingebrekestelling zijn contractuele verplichtingen alsnog na te komen, behoudens indien een dergelijke remedietermijn, gelet op de aard van de contractuele wanprestatie, zinloos is.
  4. In geval van ontbinding van de Overeenkomst door Alderli lastens de Klant, heeft Alderli (i) recht op teruggave van de reeds geleverde maar nog niet integraal door de Klant betaalde Sensoren, (ii) recht op vergoeding van de geleverde Diensten, en (iii) recht op een (bijkomende) schadevergoeding.
  5. Alderliheeft het recht de Overeenkomst met de Klant zonder voorafgaande rechterlijke tussenkomst te ontbinden lastens de Klant, wanneer het duidelijk is dat de Klant, na te zijn aangemaand om binnen een termijn van 15 dagen voldoende waarborgen te bieden voor de goede uitvoering van zijn verbintenissen, zijn verbintenissen niet zal nakomen en dat de gevolgen van die niet-nakoming voldoende ernstig zijn voor Alderli.
  6. Alderli heeft het recht de Overeenkomst met de Klant zonder voorafgaande rechterlijke tussenkomst lastens de Klant te ontbinden indien de aandelen en/of activa van de Klant worden overgedragen aan een Onderneming die rechtstreeks of onrechtstreeks producten ontwikkelt, produceert en/of commercialiseert en/of diensten verleent die identiek zijn aan of substituten zijn voor de Sensoren resp. de Diensten (i.e andere producten m.b.t. valdetectie, en de daarop betrekking hebbende Diensten).
  7. Ontbinding van de Overeenkomst lastens de Klant laat het recht van Alderli op schadevergoeding en de andere rechten van Alderli als gevolg van de ontbinding onverlet.
  8. Onverminderd specifieke andersluidende bepalingen (bvb. in de Bijzondere Voorwaarden of in Algemene Verhuurvoorwaarden) en op voorwaarde dat de Overeenkomst een duurcontract is (bvb. voor de levering van Diensten), heeft Alderli het recht de Overeenkomst met de Klant op elk ogenblik op te zeggen met een opzegtermijn van 3 maanden.
  9. Behoudens indien de Sensor verhuurd wordt aan de Klant en onverminderd het eigendomsvoorbehoud van de Sensor, blijft de Sensor na het einde van de Overeenkomst, om welke reden dan ook, bij de Klant en is Alderli er niet toe gehouden de Sensor te verwijderen bij de Klant.
  10. Na het einde van de Overeenkomst, om welke reden dan ook, is het de Klant niet toegestaan op enigerlei wijze verder gebruik te maken van de Sensor en de App.
  11. Na het einde van de Overeenkomst, om welke reden dan ook, heeft de Klant geen recht op terugbetaling door Alderli van de door de Klant betaalde vergoedingen, kosten, belastingen, etc. om van de Sensor gebruik te maken (zoals elektriciteitskosten, internetkosten, onderhoudskosten, etc.).
  12. Na het einde van de Overeenkomst, om welke reden dan ook, behouden de bepalingen die van nature doorwerken na het einde van de Overeenkomst hun uitwerking.

Artikel 12 – Gebreken

  1. De primaire gebruiksdoelstellingen van de Sensor is valdetectie.
  2. De Klant is ertoe gehouden de verkochte Sensor en geleverde Dienst onmiddellijk na levering en/of Installatie te controleren op gebreken. Elk vastgesteld zichtbaar gebrek dient uiterlijk binnen 15 kalenderdagen na levering c.q. Installatie behoorlijk gemotiveerd overeenkomstig Artikel 19 lid 4 ter kennis te worden gebracht aan Alderli, onverminderd Artikel 31 bij verkopen aan Consumenten. Bij gebrek aan dergelijke kennisgeving, wordt de melding als vervallen en onontvankelijk beschouwd en wordt de Klant geacht de Sensor en/of Dienst definitief te hebben aanvaard.
  3. Voor verborgen gebreken in de Sensor kan Alderli enkel worden aangesproken binnen de hierna volgende grenzen: (i) elk vastgesteld verborgen gebrek moet binnen 15 kalenderdagen na de ontdekking ervan overeenkomstig Artikel 19 Lid 4 aan Alderli ter kennis worden gebracht met een nauwkeurige opgave van het voorwerp van het gebrek en de Sensor waarop het gebrek betrekking heeft; (ii) het recht om een vordering m.b.t. een gebrek in te stellen vervalt in ieder geval na 1 jaar, te rekenen vanaf de levering c.q. Installatie van de Sensor. Dit Artikel 12 Lid 3 laat Artikel 31 onverlet.
  4. De Artikels 12 Lid 2 en 12 Lid 3 gelden niet voor door de Klant aangepaste Sensor of voor Sensor die op een andere manier is Geïnstalleerd en gebruikt dan in de handleiding bij de Sensor.
  5. Gebreken zoals bedoeld in de Artikels 12 Lid 2 en Artikel 12 Lid 3 schorten de verplichtingen van de Klant uit hoofde van de Overeenkomst (waaronder doch niet beperkt tot zijn betalingsverplichtingen) niet op, maar doen geen afbreuk aan de rechten van de Klant op verhaal lastens Alderli (onverminderd de aansprakelijkheidsbeperkingen van Alderli).
  6. Alderli wordt niet geacht kennis te hebben van of rekening gehouden te hebben met de specifieke toepassing die de Klant van de gekochte Sensoren zal maken en kan hiervoor bijgevolg niet aansprakelijk worden gehouden. Enkel de Klant is aansprakelijk voor het specifieke gebruik dat hij van de gekochte Sensoren maakt en/of de doeleinden waarvoor hij deze Sensoren aanwendt. Iedere vorm van garantie komt te vervallen indien een gebrek is ontstaan als gevolg van of voortvloeit uit onoordeelkundig of oneigenlijk gebruik van de Sensor of de Dienst, een gebruik anders dan voor de doeleinden waarvoor de Sensor of de Dienst is bestemd, onjuiste opslag of onderhoud daaraan door de Klant en/of derden of wanneer, zonder schriftelijke toestemming van Alderli, de Klant of derden wijzigingen hebben aangebracht of hebben getracht aan te brengen aan de Sensor of de Dienst.
  7. De Klant erkent dat dit Artikel niet op ongepaste wijze zijn wettelijke rechten ingeval van wanprestatie van Alderli uitsluit. De Klant erkent de mogelijkheid om de Sensor en/of de Diensten na levering c.q. Installatie te controleren op zichtbare gebreken en de noodzaak om hiervan op korte termijn kennis te geven aan Alderli teneinde de schade die Alderli lijdt eveneens te beperken.

Artikel 13 – Garantie

  1.  De verkoop van elke Sensor omvat een garantie van 1 jaar op deze Sensor. De garantieperiode van 1 jaar vangt uiterlijk aan op de datum van levering van de Sensor of, indien Alderli de Sensor heeft Geïnstalleerd, uiterlijk op de datum van Installatie. Indien zich binnen de garantieperiode van 1 jaar een technisch probleem voordoet waardoor de Sensor niet meer normaal functioneert, indien Alderli vaststelt dat het probleem met de Sensor te wijten is aan een defect van de Sensor, en mits de rechten van de Klant niet zijn vervallen volgens de overige bepalingen van de Overeenkomst, verbindt Alderli zich ertoe om de defecte Sensor te vervangen door een identieke of soortgelijke Sensor. Hiertoe zal Alderli een goedkeuring tot terugzending afleveren op grond waarvan de Klant gerechtigd is de betrokken defecte Sensor te verzenden naar het door Alderli in de goedkeuring tot terugzending opgegeven adres; binnen een periode van 7 kalenderdagen na ontvangst van de defecte Sensor zal Alderli de vervangende Sensor aan de Klant toezenden. De transportkosten van de defecte Sensor zijn voor rekening van de Klant; de transportkosten van de vervangende Sensor zijn voor rekening van Alderli. Alderli aanvaardt echter geen terugzending van Sensoren waarvoor geen goedkeuring tot terugzending afgeleverd is, waarvan de verpakking beschadigd is of die op enigerlei wijze gewijzigd zijn. Alderli heeft het recht om een nieuwe Sensor of een gereviseerde Sensor te gebruiken als vervangende Sensor, mits deze vervangende Sensor naar behoren functioneert. Dit is de enige garantie die Alderli biedt, onverminderd de toepasselijkheid van bepalingen van dwingend recht en onverminderd Artikel 24.
  2. De Klant heeft de mogelijkheid een uitgebreide garantieovereenkomst af te sluiten met Alderli. In voorkomend geval gelden de bepalingen van de uitgebreide garantieovereenkomst in aanvulling op deze Algemene Voorwaarden en maakt de uitgebreide garantieovereenkomst een integraal onderdeel uit van de Overeenkomst met de Klant.

Artikel 14 – Aansprakelijkheid van Alderli

  1.  Alderli is niet aansprakelijk voor de fout van de Klant. Alderli is niet aansprakelijk indien de Klant de Sensoren niet heeft geïnstalleerd of gebruikt overeenkomstig de instructies van Alderli in de gebruikshandleiding.
  2. Alderli is uitsluitend aansprakelijkheid voor haar eigen zware fout en opzet of de zware fout of het opzet van haar aangestelden of lasthebbers.
  3. De aansprakelijkheid van Alderli is beperkt tot directe schade en overeenkomstig dwingende aansprakelijkheidswetgeving, daarin begrepen wetgeving inzake productaansprakelijkheid.
  4. Alderli is op geen enkele wijze aansprakelijk voor indirecte schade of gevolgschade, bijvoorbeeld doch niet beperkt tot schade aan materiaal of software van derden, verlies van data, tijdverlies, verlies van cliënteel, winstderving, verlies van inkomsten, toename van de algemene kosten, de verstoring van een handelsactiviteit, vorderingen van derden (bijvoorbeeld doch niet beperkt tot klanten van de Klant), laattijdige btw- of belastingaangiftes, reputatieschade, verlies van toekomstige besparingen, personeelskosten, verlies van kansen of zakelijke opportuniteiten, verlies aan goodwill of enige andere vorm van economische schade.
  5. Alderli kan in geen geval hoofdelijk of in solidum met derden gehouden zijn tot schadevergoeding.
  6. Alderli is niet aansprakelijk indien een schadegeval veroorzaakt is door derden waarvoor zij niet verantwoordelijk is, bvb. onderbreking van elektriciteit, onderbreking van dienstverlening inzake communicatie (behoudens indien zulks als een Dienst door Alderli wordt aangeboden), onderbreking van WiFi-verbinding, eventuele storingen, onderbrekingen, virussen, fouten of gebreken in het of het tijdelijk niet, niet juist of niet volledig beschikbaar zijn of functioneren van de infrastructuur van de Klant.
  7. De Klant dient Alderli integraal in hoofdsom, interesten en (gerechts- of advocaten)kosten te vrijwaren voor elk verhaal van derden als gevolg van schending door de Klant van de Overeenkomst en/of onjuiste Installatie en/of gebruik van de Sensoren van Alderli.
  8. In ieder geval is de aansprakelijkheid van Alderli jegens de Klant, zowel voor directe als indirecte schade, steeds beperkt tot (i) het bedrag betaald door de verzekeraar van Alderli of, (ii) indien de verzekeraar van Alderli zou nalaten uit te betalen, tot een bedrag van EUR 50.000,-.
  9. De Sensor, inclusief de daarin begrepen Software en App, worden geleverd “as is” en met alle daarin eventueel vervatte fouten en gebreken, zonder enige (uitdrukkelijke of stilzwijgende) garantie, onverminderd Artikel 15 en onverminderd dwingende wettelijke bepalingen. De Sensor is een complex product en Alderli garandeert niet dat de Sensor vrij is van gebreken, virussen of andere schadelijke code. Alderli garandeert geen specifieke resultaten.
  10. Alderli is niet aansprakelijk voor schade aan, verlies van of diefstal van de (hardware- of software)producten die haar door de Klant worden toevertrouwd.
  11. Alderli is niet aansprakelijk voor tijdelijke onbeschikbaarheid van de App als gevolg van onderhoudswerkzaamheden en/of Updates aan de App en/of de Software.
  12. Alderli is niet aansprakelijk voor schade als gevolg van gebreken van het gebouw of van de infrastructuur erin.
  13. Iedere aansprakelijkheid van Alderli wordt verminderd als gevolg van de aansprakelijkheid die toerekenbaar is aan de Klant en/of door hem aangestelde derden.
  14. Behoudens bepaling, rust specifieke op Alderli andersluidende uitsluitend een inspanningsverbintenis, onverminderd dwingende wettelijke bepalingen.

Artikel 15 – Overmacht

  1.  Alderli is niet aansprakelijk voor de niet-nakoming, de niet-tijdige nakoming of de niet-behoorlijke nakoming van (een van) haar verbintenissen, die het gevolg is van Overmacht.
  2. In geval van Overmacht heeft de Klant ten laste van Alderli geen enkel recht op schadevergoeding uit welken hoofde ook. Wanneer een geval van Overmacht een onderbreking van uitvoering van de Diensten of de werking van de Sensoren tot gevolg heeft, wordt de uitvoeringstermijn van rechtswege geschorst voor de duur van de onderbreking, vermeerderd met de tijd die nodig is om de uitvoering van de Diensten of de werking van de Lampen terug op te starten, zonder dat Alderli enige schadevergoeding aan de Klant verschuldigd is.

Artikel 16 – Verwerking van Persoonsgegevens

  1. Alderli treft alle passende technische en organisatorische maatregelen opdat de verwerking van Persoonsgegevens van de Klant en de Eindgebruiker in overeenstemming zou zijn met de geldende wetgeving inzake gegevensbescherming, o.m. de AVG).
  2. Op de verwerking van Persoonsgegevens door Alderli is haar privacy policy van toepassing, te raadplegen op https://alderli.nl/privacy-verklaring/
  3. Indien en voor zover Alderli t.a.v. de Klant kwalificeert als een verwerker van Persoonsgegevens, waarbij zij Persoonsgegevens van bepaalde betrokkenen (bv. Eindgebruikers, bewoners of huurders, klanten, werknemers, medewerkers, dienstverleners of leveranciers van de Klant) verwerkt op instructie en ten behoeve van de Klant, zullen Alderli en de Klant een verwerkersovereenkomst in de zin van artikel 28 AVG afsluiten.
  4. In ieder geval en voor zover de Klant verantwoordelijk is voor de verwerking van Persoonsgegevens in het kader van de Overeenkomst, zal de Klant de geldende wetgeving inzake gegevensbescherming, met inbegrip van de AVG, naleven.
  5. De Klant erkent voorafgaandelijk aan de ondertekening van de Bestelbon het Toestemmingsformulier te hebben ontvangen en de inhoud ervan te aanvaarden. #TODO [zorgen dat toestemmingsformulier goed zichtbaar is voor klant en online aanvinkbaar oid. ook hier aanpassen ipv ‘ondertekening van bestelbon’ iets als ‘bij bestelling van de sensor via de webshop’]

Artikel 17 – Intellectuele Eigendom

  1.  Alle Intellectuele Eigendom op of verbonden aan Sensoren, Diensten en/of creaties die Alderli heeft ontwikkeld of die op enigerlei wijze tot stand worden gebracht in het kader van de uitvoering van de Overeenkomst, waaronder maar niet beperkt tot tekeningen, ontwerpen, plannen, (componenten), tools, applicaties, studies, prototypes, concepten, componenten, documentatie en alle materialen of apparatuur, behoren tot de exclusieve eigendom van Alderli.
  2. Alderli is de exclusieve eigenaar van alle databankenrechten m.b.t. de databank die is geproduceerd als gevolg van het gebruik van de App, de Software en het Platform.
  3. Onverminderd specifieke andersluidende afspraken tussen Partijen, kan geen enkele bepaling in de Overeenkomst worden opgevat als zijnde een volledige of gedeeltelijke overdracht van deze Intellectuele Eigendom aan de Klant.
  4. De rechten en verplichtingen van de Klant o.g.v. de Overeenkomst zijn op geen enkele wijze geconditioneerd door of afhankelijk van het voortbestaan van een specifiek Intellectueel Recht.
  5. Het is de Klant niet toegestaan de Software, Sensoren of de door Alderli in het kader van de Overeenkomst ontwikkelde en/of geïnstalleerde software op enigerlei wijze te wijzigen. Onverminderd de bij Titel 6, Boek XI van het Wetboek Economisch Recht (artikels XI.293/1-304 WER) gestelde uitzonderingen van dwingend recht, mag geen enkel onderdeel van de Software, Sensoren of door Alderli ontwikkelde en/of geïnstalleerde software (componenten), met inbegrip van de bron- en objectcodes, lay-out en grafische voorstelling, op enigerlei wijze door de Klant worden gewijzigd, gekopieerd, gedownload, ge-upload, gedecompileerd, gereversed-engineered, gedisassembleerd, verkocht, verdeeld of gepromoot worden.
  6. Het is de Klant niet toegestaan enige aanduiding van de Intellectuele Eigendom van Alderli te wijzigen, te verwijderen of onherkenbaar te maken.
  7. Het is de Klant niet toegestaan enig merk, ontwerp of domeinnaam van Alderli of een daarmee overeenstemmend teken te gebruiken of te registeren in enig land, waar ook ter wereld. #TODO [weet niet of dit klopt omdat we alleen benelux hebben]
  8. Alderli is bevoegd technische voorzieningen te treffen en in stand te houden in het kader van de Sensoren en Diensten. Het is de Klant niet toegestaan dergelijke technische voorzieningen te omzeilen of te verwijderen.
  9. De Klant garandeert dat hij gerechtigd is de Sensoren en Diensten te gebruiken en/of gegevens die hij op enigerlei wijze gebruikt of bewaart in het kader van de Sensoren en Diensten te gebruiken of te bewaren. Alleszins zal de Klant Alderli integraal en onbeperkt, in hoofdsom, interesten en (gerechts- en advocaten)kosten, vrijwaren jegens alle aanspraken van derden in dit verband.

Artikel 18 – Vertrouwelijkheid

  1.  Alle informatie die in het kader van de Overeenkomst wordt uitgewisseld tussen partijen en als vertrouwelijk wordt aangemerkt of die redelijkerwijze als vertrouwelijk moet worden beschouwd, moet strikt vertrouwelijk behandeld worden en mag niet worden gebruikt voor andere doeleinden dan de uitvoering van de verplichtingen in het kader van de Overeenkomst. De Klant verbindt zich ertoe om geen vertrouwelijke Informatie te kopiëren, te reproduceren of te wijzigen en om geen vertrouwelijke Informatie mee te delen of te verspreiden aan derden, zonder de schriftelijke toestemming van Alderli, met uitzondering van aangestelden, onderaannemers of personeel die er een directe kennis van moeten hebben voor de uitvoering van de Overeenkomst en die een gelijkaardige geheimhoudingsverplichting hebben onderschreven.
  2. Geen van beide partijen is verplicht om vertrouwelijke informatie in de zin van Artikel 18 Lid 1 van de andere partij te beschermen indien deze informatie: (i) onafhankelijk van de meedelende partij vernomen is of verworven door de ontvangende partij, (ii) bij het publiek algemeen bekend is of wordt zonder schending van de Overeenkomst of (iii) moet meegedeeld worden als gevolg van een overheidsverplichting, een rechterlijke uitspraak of een wet.
  3. De vertrouwelijkheidsverplichting in dit Artikel geldt zowel voor de duur van de Overeenkomst als tot 5 jaar na beëindiging ervan.
  4. Partijen maken zich sterk dat hun personeel en aangestelden (met inbegrip van werknemers, onderaannemers en zelfstandige medewerkers) deze vertrouwelijkheidsverbintenis integraal respecteren.

Artikel 19 – Algemene bepalingen

  1. De nietigheid, ongeldigheid of niet-uitvoerbaarheid van een of meerdere bepalingen van deze Algemene Voorwaarden of de Overeenkomst heeft op geen enkele wijze de nietigheid, ongeldigheid en/of niet uitvoerbaarheid van de overige bepalingen van deze Algemene Voorwaarden of de Overeenkomst tot gevolg. In geval één van de bepalingen enige wettelijke beperking overschrijdt, zal de betreffende bepaling of het gedeelte ervan niet nietig zijn, maar worden partijen geacht te zijn overeengekomen dat deze bepaling of het strijdige gedeelte ervan wordt verminderd of beperkt tot het maximum dat is toegestaan onder het toepasselijke recht en zal elke bepaling of het gedeelte ervan die/dat deze limieten overschrijdt, van rechtswege worden aangepast of vervangen door een geldige clausule die zo dicht mogelijk aansluit bij de bedoeling van partijen.
  2. De Klant is niet gerechtigd zijn rechten en verplichtingen uit hoofde van de Overeenkomst geheel of gedeeltelijk over te dragen aan derden, zonder de schriftelijke toestemming van Alderli. Alderli daarentegen heeft het recht om haar rechten en/of plichten uit hoofde van de Overeenkomst over te dragen aan derden, op voorwaarde dat de garanties van de Klant hierdoor niet geringer zijn. In voorkomend geval zal deze overdracht tegenstelbaar zijn aan de Klant na eenvoudige schriftelijke kennisgeving door Alderli, waarna deze laatste bevrijd zal zijn van haar contractuele verplichtingen. In geval van voormelde overdracht blijft de Overeenkomst onverminderd voortbestaan tussen de Klant en de derde.
  3. De Klant garandeert de bepalingen van de Overeenkomst te doen respecteren door de Eindgebruiker, zijn aangestelden en/of lasthebbers.
  4. Behoudens uitdrukkelijke andersluidende bepaling geschieden alle kennisgevingen aan Alderli in het kader van deze Algemene Voorwaarden: (i) door verzending van een aangetekend schrijven aan de maatschappelijke zetel van Alderli (waarbij de kennisgevingen uitwerking hebben op de derde Werkdag na de datum van poststempel van de aangetekende brief), of (ii) per e-mail aan contact@alderli.nl (waarbij de kennisgevingen uitwerking hebben op de eerste Werkdag na verzending per e-mail).

Deel II – Overeenkomst met Ondernemingen

Artikel 20 – Toepasselijkheid van deze afdeling

  1.  Dit deel II is uitsluitend van toepassing op Overeenkomsten tussen Alderli en Klanten die kwalificeren als Ondernemingen.

Artikel 21 – Leveringstermijn

  1. Hoewel Alderli haar uiterste best doet om de Sensoren te leveren binnen bepaalde termijnen, kunnen zich omstandigheden voordoen waardoor dit voor Alderli onmogelijk is, zoals (i) het tijdelijk uitverkocht of niet leverbaar zijn van de Sensoren, (ii) de onmogelijkheid om bepaalde componenten, nodig voor de assemblage van de Sensoren, in te kopen, (iii) de agenda van de Klant en Alderli stemmen niet overeen. In dergelijke gevallen zal Alderli voorafgaandelijk met de Klant contact opnemen teneinde in overleg met de Klant een oplossing uit te werken. Tenzij schriftelijk anders overeengekomen, zijn de door Alderli meegedeelde leveringstermijnen louter indicatief en afhankelijk van de beschikbaarheid van de Sensoren en/of de levering ervan (of van de onderdelen ervan) door derden (zoals de fabrikant, distributeur of leverancier van de Sensoren). Het overschrijden van deze termijnen zal in geen geval aanleiding kunnen geven tot schadevergoeding noch tot beëindiging van de Overeenkomst. Hoewel Alderli haar uiterste best doet om de Diensten te leveren binnen bepaalde termijnen, kunnen zich omstandigheden voordoen waardoor dit voor Alderli onmogelijk is, zoals (i) het tijdelijk niet leverbaar zijn van de Diensten, en (ii) de agenda van de Klant en Alderli stemmen niet overeen. In dergelijke gevallen zal Alderli voorafgaandelijk met de Klant contact opnemen teneinde in overleg met de Klant een oplossing uit te werken. Tenzij schriftelijk anders overeengekomen, zijn de door Alderli meegedeelde leverings- of uitvoeringstermijnen louter indicatief. Het overschrijden van deze termijnen zal in geen geval aanleiding kunnen geven tot schadevergoeding noch tot beëindiging van de Overeenkomst.

Artikel 22 – Wanbetaling

  1.  De nalatigheidsinterest zoals bedoeld in Artikel 9 Lid 1 is gelijk aan de interestvoet in artikel 4 van de Europese Wet van 15 maart 2011 op de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties.
  2. Bij gebreke aan betaling op de vervaldag heeft Alderli van rechtswege en zonder ingebrekestelling recht op de betaling van een forfaitaire schadevergoeding van 10% van het niet tijdig betaalde factuurbedrag met een minimum van EUR 20,- per factuur en dit onverminderd het recht van Alderli op een vergoeding van de gerechtskosten (inclusief rechtsplegingsvergoeding) ingeval een gerechtelijke invorderingsprocedure dient gevoerd te worden en telkens onverminderd het recht van Alderli een hogere vergoeding te eisen mits bewijs van hogere werkelijk geleden schade.

Artikel 23 – Verkopen door de Klant aan derden

  1.  Indien de Klant op zijn beurt de Sensor aan derden levert en/of diensten levert aan derden die gelijk zijn aan of overeenstemmen met de Diensten, is de Klant ertoe gehouden een overeenkomst met die derden te sluiten die bepalingen bevat die minstens overeenstemmen met de bepalingen van deze Algemene Voorwaarden en andere onderdelen van de Overeenkomst.
  2. Indien de Klant een overeenkomst sluit met een derde die een Consument is, is de Klant ertoe gehouden alle dwingende wettelijke bepalingen die gelden voor overeenkomsten met Consumenten (waaronder alle precontractuele informatieverplichtingen) respecteren.
  3. Indien de Klant op zijn beurt de Sensor aan derden levert en/of diensten levert aan derden die gelijk zijn aan of overeenstemmen met de Diensten, is de Klant ertoe gehouden daartoe uitsluitend gebruik te maken van aangestelden die voldoende zijn opgeleid en over alle nodige kennis en ervaring terzake beschikken.

Artikel 24 – Schadevergoeding bij ontbinding

  1. De Overeenkomst m.b.t. de Diensten komt automatisch ten einde indien de Klant in staat van faillissement zou zijn verklaard dan wel het faillissement zou hebben aangevraagd of bescherming tegen zijn schuldeisers zou hebben aangevraagd (wat dit laatste betreft onder voorbehoud van uitsluiting van deze mogelijkheid door de relevante wetgeving).
  2. Ingeval van ontbinding zoals bedoeld in Artikel 11 Lid 4 wordt de schadevergoeding waarop Alderli recht heeft forfaitair begroot op 30% van de overeengekomen verkoopprijs van de Sensoren en de prijs voor de Installatie, het voorgaande telkens onverminderd het recht van Alderli een hogere schadevergoeding te eisen mits bewijs van hoger werkelijk geleden schade.

Artikel 25 – Toepasselijk recht en bevoegde rechtbanken

  1. Deze Algemene Voorwaarden en de Overeenkomst worden uitsluitend beheerst door het Nederlandse recht, met uitsluiting van het Weens Koopverdrag (CISG).
  2. Voor elk geschil dat tussen Alderli en de Klant zou kunnen ontstaan inzake het sluiten, de interpretatie, de uitvoering, de opschorting of de beëindiging van de Overeenkomst of deze Algemene Voorwaarden zijn enkel de rechtbanken van Amsterdam, afdeling(en) Amsterdam bevoegd, onverminderd het recht van Alderli om een procedure tegen de Klant te starten voor de rechtbank van de zetel van de Klant.

Deel III – Overeenkomsten met Consumenten

Artikel 26 – Toepasselijkheid van deze afdeling

  1. Dit deel III is uitsluitend van toepassing op Overeenkomsten tussen Alderli en Klanten die kwalificeren als Consumenten.

Artikel 27 – Overeenkomst op afstand

  1. Indien de Overeenkomst op afstand is gesloten overeenkomstig artikel 6:46d BW:
    1. Verschaft Alderli voorafgaand aan het sluiten van de Overeenkomst de precontractuele informatie zoals bedoeld in artikel 6:227c BW door middel van de Precontractuele Informatie.
    2. De consument heeft een bedenktijd. Bij uitoefening van het herroepingsrecht maakt de consument gebruik van het Modelformulier voor Herroeping.
    3. Alderli heeft recht op vergoeding van de meerkosten boven de kosten van de goedkoopste standaardlevering, indien de consument een andere leveringsmethode voor de Sensor heeft gekozen.
    4. De consument is gehouden de kosten van terugzending van de Sensoren te betalen.”

Artikel 28 – Overeenkomsten buiten de verkoopruimten gesloten

  1. Indien de Overeenkomst met de Klant buiten de verkoopruimten van Alderli is gesloten overeenkomstig artikel 6:230g lid 1 sub e van het Burgerlijk Wetboek:
    1. stelt Alderli de precontractuele informatie zoals bedoeld in artikel 6:230m van het Burgerlijk Wetboek voorafgaand aan het sluiten van de Overeenkomst ter beschikking via het Precontractueel Informatiedocument.
    2. beschikt de klant over een herroepingsrecht. M.o.o. de uitoefening van het herroepingsrecht, maakt de Klant gebruik van het Modelformulier Herroeping Buiten Verkoopruimten Gesloten Overeenkomst.
    3. heeft Alderli recht op terugbetaling van de meerkosten boven de kosten van de goedkoopste standaardlevering, indien de Klant een andere leveringsmethode voor levering van de Sensor heeft gekozen dan de goedkoopste standaardlevering.
    4. Is de Klant ertoe gehouden de kosten van terugzending van de Sensoren te betalen.

Artikel 29 – Gebruiksdoelstellingen

  1.  De gebruiksdoelstelling van de Sensor is beperkt tot valdetectie. De gebruiksdoelstelling van de App is beperkt tot accountregistratie.

Artikel 30 – Wanbetaling

  1.  Indien de Klant een Consument is, is de interestvoet van de nalatigheidsinterest gelijk aan de wettelijk interestvoet.

Artikel 31 – Non-conformiteit – aansprakelijkheid

  1. De Artikelen 12 tot en met 14 laten dwingende wetgeving ter bescherming van Consumenten, waaronder de artikelen 7:17 tot en met 7:24 en de artikelen 7:26 tot en met 7:28 van het Burgerlijk Wetboek, onverlet.
  2. Voor het geval de Klant een Consument is, is de Klant ertoe gehouden, in afwijking van Artikel 12 Lid 2, elk gebrek aan overeenstemming in de zin van artikel 7:18 van het Burgerlijk Wetboek dat hij vaststelt, overeenkomstig Artikel 19 Lid 4 aan Alderli ter kennis te brengen binnen een termijn van 2 maanden nadat de Klant het gebrek aan overeenstemming heeft vastgesteld. De rechtsvordering van de Klant verjaart na verloop van 1 jaar vanaf de dag dat hij het gebrek aan overeenstemming heeft vastgesteld.
  3. Alderli zal in geval van een gebrek aan overeenstemming in de zin van artikel 7:18 van het Burgerlijk Wetboek met betrekking tot de Sensor uitsluitend tot vervanging van de Sensor overgaan, tenzij de reparatie nodig voor het herstellen van de conformiteit dermate beperkt is dat een reparatie in plaats van een vervanging kan volstaan. Alderli heeft hierin een discretionair recht, onverminderd de dwingende bepalingen van de artikelen 7:17 tot en met 7:21 van het Burgerlijk Wetboek.
  4. Het terugzenden van de defecte Sensor en het versturen en/of Installeren van de vervangende Sensor gebeuren voor rekening van Alderli.

Artikel 32 – Toepasselijk recht en bevoegdheid

  1. Deze Algemene Voorwaarden en de Overeenkomst worden uitsluitend beheerst door Nederlands recht, onverminderd de toepassing van de wettelijke bepalingen waarvan niet bij overeenkomst kan worden afgeweken volgens het land van de woonplaats van de Consument.
  2. Voor elk geschil dat tussen Alderli en de Klant zou kunnen ontstaan inzake het sluiten, de interpretatie, de uitvoering, de opschorting of de beëindiging van de Overeenkomst of deze Algemene Voorwaarden zijn enkel de rechtbanken van de woonplaats van de Klant bevoegd.

Algemene voorwaarden – Sector II – de Webwinkel

Artikel 1 – Definities

In deze voorwaarden wordt verstaan onder:

    1. Aanvullende overeenkomst: een overeenkomst waarbij de consument producten, digitale inhoud en/of diensten verwerft in verband met een overeenkomst op afstand en deze zaken, digitale inhoud en/of diensten door de ondernemer worden geleverd of door een derde partij op basis van een afspraak tussen die derde en de ondernemer;
    2. Bedenktijd: de termijn waarbinnen de consument gebruik kan maken van zijn herroepingsrecht;
    3. Consument: de natuurlijke persoon die niet handelt voor doeleinden die verband houden met zijn handels-, bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteit;
    4. Dag: kalenderdag;
    5. Digitale inhoud: gegevens die in digitale vorm geproduceerd en geleverd worden;
    6. Duurovereenkomst: een overeenkomst die strekt tot de regelmatige levering van zaken, diensten en/of digitale inhoud gedurende een bepaalde periode;
    7. Duurzame gegevensdrager: elk hulpmiddel – waaronder ook begrepen e-mail – dat de consument of ondernemer in staat stelt om informatie die aan hem persoonlijk is gericht, op te slaan op een manier die toekomstige raadpleging of gebruik gedurende een periode die is afgestemd op het doel waarvoor de informatie is bestemd, en die ongewijzigde reproductie van de opgeslagen informatie mogelijk maakt;
    8. Herroepingsrecht: de mogelijkheid van de consument om binnen de bedenktijd af te zien van de overeenkomst op afstand;
    9. Ondernemer: de natuurlijke of rechtspersoon die lid is van Alderli en producten, (toegang tot) digitale inhoud en/of diensten op afstand aan consumenten aanbiedt;
    10. Overeenkomst op afstand: een overeenkomst die tussen de ondernemer en de consument wordt gesloten in het kader van een georganiseerd systeem voor verkoop op afstand van producten, digitale inhoud en/of diensten, waarbij tot en met het sluiten van de overeenkomst uitsluitend of mede gebruik gemaakt wordt van één of meer technieken voor communicatie op afstand;
    11. Modelformulier voor herroeping: het in Bijlage I van deze voorwaarden opgenomen Europese modelformulier voor herroeping. Bijlage I hoeft niet ter beschikking te worden gesteld als de consument ter zake van zijn bestelling geen herroepingsrecht heeft;
    12. Techniek voor communicatie op afstand: middel dat kan worden gebruikt voor het sluiten van een overeenkomst, zonder dat consument en ondernemer gelijktijdig in dezelfde ruimte hoeven te zijn samengekomen.

Artikel 2 – Identiteit van de ondernemer

Alderli B.V.;

Kerkstraat 390B, 1017 JC te Amsterdam;

Telefoonnummer: +31 (0)6 81506714

E-mailadres: contact@alderli.nl

KvK-nummer: 93931670

Btw-identificatienummer: NL866578043B01

Artikel 3 – Toepasselijkheid

  1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op elk aanbod van de ondernemer en op elke tot stand gekomen overeenkomst op afstand tussen ondernemer en consument.
  2. Voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, wordt de tekst van deze algemene voorwaarden aan de consument beschikbaar gesteld onderaan de website van alderli.nl.

Artikel 4 – Het aanbod

  1. Indien een aanbod een beperkte geldigheidsduur heeft of onder voorwaarden geschiedt, wordt dit nadrukkelijk in het aanbod vermeld. #TODO
  2. Het aanbod bevat een volledige en nauwkeurige omschrijving van de aangeboden producten, digitale inhoud en/of diensten. De beschrijving is voldoende gedetailleerd om een goede beoordeling van het aanbod door de consument mogelijk te maken. Als de ondernemer gebruik maakt van afbeeldingen, zijn deze een waarheidsgetrouwe weergave van de aangeboden producten, diensten en/of digitale inhoud. Kennelijke vergissingen of kennelijke fouten in het aanbod binden de ondernemer niet. #TODO
  3. Elk aanbod bevat zodanige informatie, dat voor de consument duidelijk is wat de rechten en verplichtingen zijn, die aan de aanvaarding van het aanbod zijn verbonden. #TODO

Artikel 5 De overeenkomst

  1. De overeenkomst komt, onder voorbehoud van het bepaalde in lid 4, tot stand op het moment van aanvaarding door de consument van het aanbod en het voldoen aan de daarbij gestelde voorwaarden.
  2. Indien de consument het aanbod langs elektronische weg heeft aanvaard, bevestigt de ondernemer onverwijld langs elektronische weg de ontvangst van de aanvaarding van het aanbod. Zolang de ontvangst van deze aanvaarding niet door de ondernemer is bevestigd, kan de consument de overeenkomst ontbinden. #TODO
  3. Indien de overeenkomst elektronisch tot stand komt, treft de ondernemer passende technische en organisatorische maatregelen ter beveiliging van de elektronische overdracht van data en zorgt hij voor een veilige webomgeving. Indien de consument elektronisch kan betalen, zal de ondernemer daartoe passende veiligheidsmaatregelen in acht nemen.
  4. De ondernemer kan zich binnen wettelijke kaders – op de hoogte stellen of de consument aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen, alsmede van al die feiten en factoren die van belang zijn voor een verantwoord aangaan van de overeenkomst op afstand. Indien de ondernemer op grond van dit onderzoek goede gronden heeft om de overeenkomst niet aan te gaan, is hij gerechtigd gemotiveerd een bestelling of aanvraag te weigeren of aan de uitvoering bijzondere voorwaarden te verbinden. #TODO
  5. De ondernemer zal uiterlijk bij levering van het product, de dienst of digitale inhoud aan de consument de volgende informatie, schriftelijk of op zodanige wijze dat deze door de consument op een toegankelijke manier kan worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager, meesturen #TOD:
    • het bezoekadres van de vestiging van de ondernemer waar de consument met klachten terecht kan;
    • de voorwaarden waaronder en de wijze waarop de consument van het herroepingsrecht gebruik kan maken, dan wel een duidelijke melding inzake het uitgesloten zijn van het herroepingsrecht;
    • de informatie over garanties en bestaande service na aankoop;
    • de prijs met inbegrip van alle belastingen van het product, dienst of digitale inhoud; voor zover van toepassing de kosten van aflevering; en de wijze van betaling, aflevering of uitvoering van de overeenkomst op afstand;
    • de vereisten voor opzegging van de overeenkomst indien de overeenkomst een duur heeft van meer dan één jaar of van onbepaalde duur is;
    • indien de consument een herroepingsrecht heeft, het modelformulier voor herroeping.
  6. In geval van een duurtransactie is de bepaling in het vorige lid slechts van toepassing op de eerste levering.

Artikel 6 Herroepingsrecht

Bij producten: #TODO

  1. De consument kan een overeenkomst met betrekking tot de aankoop van een product gedurende een bedenktijd van minimaal 14 dagen zonder opgave van redenen ontbinden. De ondernemer mag de consument vragen naar de reden van herroeping, maar deze niet tot opgave van zijn reden(en) verplichten.
  2. De in lid 1 genoemde bedenktijd gaat in op de dag nadat de consument, of een vooraf door de consument aangewezen derde, die niet de vervoerder is, het product heeft ontvangen, of:
    • als de consument in eenzelfde bestelling meerdere producten heeft besteld: de dag waarop de consument, of een door hem aangewezen derde, het laatste product heeft ontvangen. De ondernemer mag, mits hij de consument hier voorafgaand aan het bestelproces op duidelijke wijze over heeft geïnformeerd, een bestelling van meerdere producten met een verschillende levertijd weigeren.
    • als de levering van een product bestaat uit verschillende zendingen of onderdelen: de dag waarop de consument, of een door hem aangewezen derde, de laatste zending of het laatste onderdeel heeft ontvangen;
    • bij overeenkomsten voor regelmatige levering van producten gedurende een bepaalde periode: de dag waarop de consument, of een door hem aangewezen derde, het eerste product heeft ontvangen.

    Bij diensten en digitale inhoud die niet op een materiële drager is geleverd:

  3. De consument kan een dienstenovereenkomst en een overeenkomst voor levering van digitale inhoud die niet op een materiële drager is geleverd gedurende minimaal 14 dagen zonder opgave van redenen ontbinden. De ondernemer mag de consument vragen naar de reden van herroeping, maar deze niet tot opgave van zijn reden(en) verplichten.
  4. De in lid 3 genoemde bedenktijd gaat in op de dag die volgt op het sluiten van de overeenkomst.Verlengde bedenktijd voor producten, diensten en digitale inhoud die niet op een materiële drager is geleverd bij niet informeren over herroepingsrecht:
  5. Indien de ondernemer de consument de wettelijk verplichte informatie over het herroepingsrecht of het modelformulier voor herroeping niet heeft verstrekt, loopt de bedenktijd af twaalf maanden na het einde van de oorspronkelijke, overeenkomstig de vorige leden van dit artikel vastgestelde bedenktijd.
  6. Indien de ondernemer de in het voorgaande lid bedoelde informatie aan de consument heeft verstrekt binnen twaalf maanden na de ingangsdatum van de oorspronkelijke bedenktijd, verstrijkt de bedenktijd 14 dagen na de dag waarop de consument die informatie heeft ontvangen.

Artikel 7 – Verplichtingen van de consument tijdens de bedenktijd

  1. Tijdens de bedenktijd zal de consument zorgvuldig omgaan met het product en de verpakking. Hij zal het product slechts uitpakken of gebruiken in de mate die nodig is om de aard, de kenmerken en de werking van het product vast te stellen. Het uitgangspunt hierbij is dat de consument het product slechts mag hanteren en inspecteren zoals hij dat in een winkel zou mogen doen.
  2. De consument is alleen aansprakelijk voor waardevermindering van het product die het gevolg is van een manier van omgaan met het product die verder gaat dan toegestaan in lid 1.
  3. De consument is niet aansprakelijk voor waardevermindering van het product als de ondernemer hem niet voor of bij het sluiten van de overeenkomst alle wettelijk verplichte informatie over het herroepingsrecht heeft verstrekt.

Artikel 8 – Uitoefening van het herroepingsrecht door de consument en kosten daarvan

  1. Als de consument gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, meldt hij dit binnen de bedenktermijn door middel van het modelformulier voor herroeping of op andere ondubbelzinnige wijze aan de ondernemer.
  2. Zo snel mogelijk, maar binnen 14 dagen vanaf de dag volgend op de in lid 1 bedoelde melding, zendt de consument het product terug, of overhandigt hij dit aan (een gemachtigde van) de ondernemer. Dit hoeft niet als de ondernemer heeft aangeboden het product zelf af te halen. De consument heeft de terugzendtermijn in elk geval in acht genomen als hij het product terugzendt voordat de bedenktijd is verstreken.
  3. De consument zendt het product terug met alle geleverde toebehoren, indien redelijkerwijs mogelijk in originele staat en verpakking, en conform de door de ondernemer verstrekte redelijke en duidelijke instructies.
  4. Het risico en de bewijslast voor de juiste en tijdige uitoefening van het herroepingsrecht ligt bij de consument.
  5. De consument draagt de rechtstreekse kosten van het terugzenden van het product. Als de ondernemer niet heeft gemeld dat de consument deze kosten moet dragen of als de ondernemer aangeeft de kosten zelf te dragen, hoeft de consument de kosten voor terugzending niet te dragen.
  6. Indien de consument herroept na eerst uitdrukkelijk te hebben verzocht dat de verrichting van de dienst of de levering van gas, water of elektriciteit die niet gereed voor verkoop zijn gemaakt in een beperkt volume of bepaalde hoeveelheid aanvangt tijdens de bedenktijd, is de consument de ondernemer een bedrag verschuldigd dat evenredig is aan dat gedeelte van de verbintenis dat door de ondernemer is nagekomen op het moment van herroeping, vergeleken met de volledige nakoming van de verbintenis.
  7. De consument draagt geen kosten voor de uitvoering van diensten of de levering van water, gas of elektriciteit, die niet gereed voor verkoop zijn gemaakt in een beperkt volume of hoeveelheid, of tot levering van stadsverwarming, indien:
    • de ondernemer de consument de wettelijk verplichte informatie over het herroepingsrecht, de kostenvergoeding bij herroeping of het modelformulier voor herroeping niet heeft verstrekt, of;
    • de consument niet uitdrukkelijk om de aanvang van de uitvoering van de dienst of levering van gas, water, elektriciteit of stadsverwarming tijdens de bedenktijd heeft verzocht.
  8. De consument draagt geen kosten voor de volledige of gedeeltelijke levering van niet op een materiële drager geleverde digitale inhoud, indien:
    • hij voorafgaand aan de levering ervan niet uitdrukkelijk heeft ingestemd met het beginnen van de nakoming van de overeenkomst voor het einde van de bedenktijd;
    • hij niet heeft erkend zijn herroepingsrecht te verliezen bij het verlenen van zijn toestemming; of
    • de ondernemer heeft nagelaten deze verklaring van de consument te bevestigen.
  9. Als de consument gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, worden alle aanvullende overeenkomsten van rechtswege ontbonden.

Artikel 9 Verplichtingen van de ondernemer bij herroeping

  1. Als de ondernemer de melding van herroeping door de consument op elektronische wijze mogelijk maakt, stuurt hij na ontvangst van deze melding onverwijld een ontvangstbevestiging. #TODO
  2. De ondernemer vergoedt alle betalingen van de consument, inclusief eventuele leveringskosten door de ondernemer in rekening gebracht voor het geretourneerde product, onverwijld doch binnen 14 dagen volgend op de dag waarop de consument hem de herroeping meldt. Tenzij de ondernemer aanbiedt het product zelf af te halen, mag hij wachten met terugbetalen tot hij het product heeft ontvangen of tot de consument aantoont dat hij het product heeft teruggezonden, naar gelang welk tijdstip eerder valt.
  3. De ondernemer gebruikt voor terugbetaling hetzelfde betaalmiddel dat de consument heeft gebruikt, tenzij de consument instemt met een andere methode. De terugbetaling is kosteloos voor de consument.
  4. Als de consument heeft gekozen voor een duurdere methode van levering dan de goedkoopste standaardlevering, hoeft de ondernemer de bijkomende kosten voor de duurdere methode niet terug te betalen.

Artikel 10 – Uitsluiting herroepingsrecht

De ondernemer kan de navolgende producten en diensten uitsluiten van het herroepingsrecht, maar alleen als de ondernemer dit duidelijk bij het aanbod, althans tijdig voor het sluiten van de overeenkomst, heeft vermeld:

  1. Producten of diensten waarvan de prijs gebonden is aan schommelingen op de financiële markt waarop de ondernemer geen invloed heeft en die zich binnen de herroepingstermijn kunnen voordoen
  2. Overeenkomsten die gesloten zijn tijdens een openbare veiling. Onder een openbare veiling wordt verstaan een verkoopmethode waarbij producten, digitale inhoud en/of diensten door de ondernemer worden aangeboden aan de consument die persoonlijk aanwezig is of de mogelijkheid krijgt persoonlijk aanwezig te zijn op de veiling, onder leiding van een veilingmeester, en waarbij de succesvolle bieder verplicht is de producten, digitale inhoud en/of diensten af te nemen;
  3. Dienstenovereenkomsten, na volledige uitvoering van de dienst, maar alleen als:
    • de uitvoering is begonnen met uitdrukkelijke voorafgaande instemming van de consument; en
    • de consument heeft verklaard dat hij zijn herroepingsrecht verliest zodra de ondernemer de overeenkomst volledig heeft uitgevoerd;
  4. Pakketreizen als bedoeld in artikel 7:500 BW en overeenkomsten van personenvervoer;
  5. Dienstenovereenkomsten voor terbeschikkingstelling van accommodatie, als in de overeenkomst een bepaalde datum of periode van uitvoering is voorzien en anders dan voor woondoeleinden, goederenvervoer, autoverhuurdiensten en catering;
  6. Overeenkomsten met betrekking tot vrijetijdsbesteding, als in de overeenkomst een bepaalde datum of periode van uitvoering daarvan is voorzien;
  7. Volgens specificaties van de consument vervaardigde producten, die niet geprefabriceerd zijn en die worden vervaardigd op basis van een individuele keuze of beslissing van de consument, of die duidelijk voor een specifieke persoon bestemd zijn; #TODO
  8. Producten die snel bederven of een beperkte houdbaarheid hebben;
  9. Verzegelde producten die om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne niet geschikt zijn om te worden teruggezonden en waarvan de verzegeling na levering is verbroken;
  10. Producten die na levering door hun aard onherroepelijk vermengd zijn met andere producten;
  11. Alcoholische dranken waarvan de prijs is overeengekomen bij het sluiten van de overeenkomst, maar waarvan de levering slechts kan plaatsvinden na 30 dagen, en waarvan de werkelijke waarde afhankelijk is van schommelingen van de markt waarop de ondernemer geen invloed heeft;
  12. Verzegelde audio-, video-opnamen en computerprogrammatuur, waarvan de verzegeling na levering is verbroken;
  13. Kranten, tijdschriften of magazines, met uitzondering van abonnementen hierop;
  14. De levering van digitale inhoud anders dan op een materiële drager, maar alleen als:
    • de uitvoering is begonnen met uitdrukkelijke voorafgaande instemming van de consument; en
    • de consument heeft verklaard dat hij hiermee zijn herroepingsrecht verliest.

Artikel 11 – De prijs

  1. Gedurende de in het aanbod vermelde geldigheidsduur worden de prijzen van de aangeboden producten en/of diensten niet verhoogd, behoudens prijswijzigingen als gevolg van veranderingen in btw-tarieven.
  2. In afwijking van het vorige lid kan de ondernemer producten of diensten waarvan de prijzen gebonden zijn aan schommelingen op de financiële markt en waar de ondernemer geen invloed op heeft, met variabele prijzen aanbieden. Deze gebondenheid aan schommelingen en het feit dat eventueel vermelde prijzen richtprijzen zijn, worden bij het aanbod vermeld.
  3. Prijsverhogingen binnen 3 maanden na de totstandkoming van de overeenkomst zijn alleen toegestaan indien zij het gevolg zijn van wettelijke regelingen of bepalingen.
  4. Prijsverhogingen vanaf 3 maanden na de totstandkoming van de overeenkomst zijn alleen toegestaan indien de ondernemer dit bedongen heeft en:
    • deze het gevolg zijn van wettelijke regelingen of bepalingen; of
    • de consument de bevoegdheid heeft de overeenkomst op te zeggen met ingang van de dag waarop de prijsverhoging ingaat.
  5. De in het aanbod van producten of diensten genoemde prijzen zijn inclusief btw. #TODO

Artikel 12 – Nakoming overeenkomst en extra garantie

  1. De ondernemer staat er voor in dat de producten en/of diensten voldoen aan de overeenkomst, de in het aanbod vermelde specificaties, aan de redelijke eisen van deugdelijkheid en/of bruikbaarheid en de op de datum van de totstandkoming van de overeenkomst bestaande wettelijke bepalingen en/of overheidsvoorschriften. #TODO Indien overeengekomen staat de ondernemer er tevens voor in dat het product geschikt is voor ander dan normaal gebruik.
  2. Een door de ondernemer, diens toeleverancier, fabrikant of importeur verstrekte extra garantie beperkt nimmer de wettelijke rechten en vorderingen die de consument op grond van de overeenkomst tegenover de ondernemer kan doen gelden indien de ondernemer is tekortgeschoten in de nakoming van zijn deel van de overeenkomst.
  3. Onder extra garantie wordt verstaan iedere verbintenis van de ondernemer, diens toeleverancier, importeur of producent waarin deze aan de consument bepaalde rechten of vorderingen toekent die verder gaan dan waartoe deze wettelijk verplicht is in geval hij is tekortgeschoten in de nakoming van zijn deel van de overeenkomst.

Artikel 13 – Levering en uitvoering

  1. De ondernemer zal de grootst mogelijke zorgvuldigheid in acht nemen bij het in ontvangst nemen en bij de uitvoering van bestellingen van producten en bij de beoordeling van aanvragen tot verlening van diensten.
  2. Als plaats van levering geldt het adres dat de consument aan de ondernemer kenbaar heeft gemaakt.
  3. Met inachtneming van hetgeen hierover in artikel 4 van deze algemene voorwaarden is vermeld, zal de ondernemer geaccepteerde bestellingen met bekwame spoed doch uiterlijk binnen 30 dagen uitvoeren, tenzij een andere leveringstermijn is overeengekomen. Indien de bezorging vertraging ondervindt, of indien een bestelling niet dan wel slechts gedeeltelijk kan worden uitgevoerd, ontvangt de consument hiervan uiterlijk 30 dagen nadat hij de bestelling geplaatst heeft bericht. #TODO De consument heeft in dat geval het recht om de overeenkomst zonder kosten te ontbinden en recht op eventuele schadevergoeding.
  4. Na ontbinding conform het vorige lid zal de ondernemer het bedrag dat de consument betaald heeft onverwijld terugbetalen.
  5. Het risico van beschadiging en/of vermissing van producten berust bij de ondernemer tot het moment van bezorging aan de consument of een vooraf aangewezen en aan de ondernemer bekend gemaakte vertegenwoordiger, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen.

Artikel 14 – Duurtransacties: duur, opzegging en verlenging

Opzegging:

  1. De consument kan een overeenkomst die voor onbepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van producten (elektriciteit daaronder begrepen) of diensten, te allen tijde opzeggen met inachtneming van daartoe overeengekomen opzeggingsregels en een opzegtermijn van ten hoogste één maand.
  2. De consument kan een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van producten (elektriciteit daaronder begrepen) of diensten, te allen tijde tegen het einde van de bepaalde duur opzeggen met inachtneming van daartoe overeengekomen opzeggingsregels en een opzegtermijn van ten hoogste één maand.
  3. De consument kan de in de vorige leden genoemde overeenkomsten:
    • te allen tijde opzeggen en niet beperkt worden tot opzegging op een bepaald tijdstip of in een bepaalde periode;
    • tenminste opzeggen op dezelfde wijze als zij door hem zijn aangegaan;
    • altijd opzeggen met dezelfde opzegtermijn als de ondernemer voor zichzelf heeft bedongen.

    Verlenging:

  4. Een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van producten (elektriciteit daaronder begrepen) of diensten, mag niet stilzwijgend worden verlengd of vernieuwd voor een bepaalde duur.
  5. In afwijking van het vorige lid mag een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van dag- nieuws- en weekbladen en tijdschriften stilzwijgend worden verlengd voor een bepaalde duur van maximaal drie maanden, als de consument deze verlengde overeenkomst tegen het einde van de verlenging kan opzeggen met een opzegtermijn van ten hoogste één maand.
  6. Een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van producten of diensten, mag alleen stilzwijgend voor onbepaalde duur worden verlengd als de consument te allen tijde mag opzeggen met een opzegtermijn van ten hoogste één maand. De opzegtermijn is ten hoogste drie maanden in geval de overeenkomst strekt tot het geregeld, maar minder dan eenmaal per maand, afleveren van dag-, nieuws- en weekbladen en tijdschriften.
  7. Een overeenkomst met beperkte duur tot het geregeld ter kennismaking afleveren van dag-, nieuws- en weekbladen en tijdschriften (proef- of kennismakingsabonnement) wordt niet stilzwijgend voortgezet en eindigt automatisch na afloop van de proef- of kennismakingsperiode.Duur:
  8. Als een overeenkomst een duur van meer dan een jaar heeft, mag de consument na een jaar de overeenkomst te allen tijde met een opzegtermijn van ten hoogste één maand opzeggen, tenzij de redelijkheid en billijkheid zich tegen opzegging vóór het einde van de overeengekomen duur verzetten.

Artikel 15 – Betaling

  1. Voor zover niet anders is bepaald in de overeenkomst of aanvullende voorwaarden, dienen de door de consument verschuldigde bedragen te worden voldaan binnen 14 dagen na het ingaan van de bedenktermijn, of bij het ontbreken van een bedenktermijn binnen 14 dagen na het sluiten van de overeenkomst. In geval van een overeenkomst tot het verlenen van een dienst, vangt deze termijn aan op de dag nadat de consument de bevestiging van de overeenkomst heeft ontvangen.
  2. Bij de verkoop van producten aan consumenten mag de consument in algemene voorwaarden nimmer verplicht worden tot vooruitbetaling van meer dan 50%. Wanneer vooruitbetaling is bedongen, kan de consument geen enkel recht doen gelden aangaande de uitvoering van de desbetreffende bestelling of dienst(en), alvorens de bedongen vooruitbetaling heeft plaatsgevonden.
  3. De consument heeft de plicht om onjuistheden in verstrekte of vermelde betaalgegevens onverwijld aan de ondernemer te melden.
  4. Indien de consument niet tijdig aan zijn betalingsverplichting(en) voldoet, is deze, nadat hij door de ondernemer is gewezen op de te late betaling en de ondernemer de consument een termijn van 14 dagen heeft gegund, ingaande de dag na ontvangst van de aanmaning, om alsnog aan zijn betalingsverplichtingen te voldoen, na het uitblijven van betaling binnen deze 14-dagen-termijn, over het nog verschuldigde bedrag de wettelijke rente verschuldigd en is de ondernemer gerechtigd de door hem gemaakte buitengerechtelijke incassokosten in rekening te brengen. Deze incassokosten bedragen maximaal: 15% over openstaande bedragen tot € 2.500,=; 10% over de daaropvolgende € 2.500,= en 5% over de volgende € 5.000,= met een minimum van € 40,=. De ondernemer kan ten voordele van de consument afwijken van genoemde bedragen en percentages.

Artikel 16 – Klachtenregeling

  1. De ondernemer beschikt over een voldoende bekend gemaakte klachtenprocedure en behandelt de klacht overeenkomstig deze klachtenprocedure. #TODO
  2. Klachten over de uitvoering van de overeenkomst moeten binnen bekwame tijd nadat de consument de gebreken heeft geconstateerd, volledig en duidelijk omschreven worden ingediend bij de ondernemer.
  3. Bij de ondernemer ingediende klachten worden binnen een termijn van 14 dagen gerekend vanaf de datum van ontvangst beantwoord. Als een klacht een voorzienbaar langere verwerkingstijd vraagt, wordt door de ondernemer binnen de termijn van 14 dagen geantwoord met een bericht van ontvangst en een indicatie wanneer de consument een meer uitvoerig antwoord kan verwachten.
  4. Een klacht over een product, dienst of de service van de ondernemer kan eveneens worden ingediend via een klachtenformulier op de consumentenpagina van de website van Alderli(www.alderli.nl). De klacht wordt dan zowel naar de betreffende ondernemer als naar Alderli gestuurd.
  5. De consument dient de ondernemer in ieder geval 4 weken de tijd te geven om de klacht in onderling overleg op te lossen. Na deze termijn ontstaat een geschil dat vatbaar is voor de geschillenregeling.

Artikel 17 – Geschillen

  1. Op overeenkomsten tussen de ondernemer en de consument waarop deze algemene voorwaarden betrekking hebben, is uitsluitend Nederlands recht van toepassing. Als de ondernemer zijn activiteiten richt op het land waar de consument woont, kan de consument ook steeds een beroep doen op het dwingende consumentenrecht van zijn land.
  2. Geschillen tussen de consument en de ondernemer over de totstandkoming of uitvoering van overeenkomsten met betrekking tot door deze ondernemer te leveren of geleverde producten en diensten, kunnen, met inachtneming van het hierna bepaalde, zowel door de consument als de ondernemer worden voorgelegd aan de Geschillencommissie Thuiswinkel.org #TODO, Postbus 90600, 2509 LP te Den Haag (sgc.nl).
  3. Een geschil wordt door de Geschillencommissie slechts in behandeling genomen, indien de consument zijn klacht eerst binnen bekwame tijd aan de ondernemer heeft voorgelegd.
  4. Leidt de klacht niet tot een oplossing dan moet het geschil uiterlijk 12 maanden na de datum waarop de consument de klacht bij de ondernemer indiende, schriftelijk of in een andere door de Commissie te bepalen vorm bij de Geschillencommissie aanhangig worden gemaakt.
  5. Wanneer de consument een geschil wil voorleggen aan de Geschillencommissie, is de ondernemer aan deze keuze gebonden. Bij voorkeur meldt de consument dit eerst aan de ondernemer.
  6. Wanneer de ondernemer een geschil wil voorleggen aan de Geschillencommissie , zal de consument binnen vijf weken na een daartoe door de ondernemer schriftelijk gedaan verzoek, schriftelijk dienen uit te spreken of hij zulks ook wenst dan wel het geschil wil laten behandelen door de daartoe bevoegde rechter. Verneemt de ondernemer de keuze van de consument niet binnen de termijn van vijf weken, dan is de ondernemer gerechtigd het geschil voor te leggen aan de bevoegde rechter.
  7. De Geschillencommissie doet uitspraak onder de voorwaarden zoals deze zijn vastgesteld in het reglement van de Geschillencommissie (degeschillencommissie.nl/over-ons/de-commissies/2404/thuiswinkel). De beslissingen van de Geschillencommissie geschieden bij wege van bindend advies.
  8. De Geschillencommissie zal een geschil niet behandelen of de behandeling staken, indien aan de ondernemer surseance van betaling is verleend, deze in staat van faillissement is geraakt of zijn bedrijfsactiviteiten feitelijk heeft beëindigd, voordat een geschil door de commissie op de zitting is behandeld en een einduitspraak is gewezen.
  9. Indien naast de Geschillencommissie Thuiswinkel.org #TODO een andere erkende of bij de Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken (SGC) of het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) aangesloten geschillencommissie bevoegd is, is voor geschillen betreffende hoofdzakelijk de methode van verkoop of dienstverlening op afstand de Geschillencommissie Thuiswinkel.org #TODO bij voorkeur bevoegd. Voor alle overige geschillen de andere erkende bij SGC of Kifid aangesloten geschillencommissie.

Artikel 18 – Branchegarantie #TODO

  1. org staat garant voor de nakoming van de bindende adviezen van de Geschillencommissie Thuiswinkel door haar leden, tenzij het lid besluit het bindend advies binnen twee maanden na de verzending ervan ter toetsing aan de rechter voor te leggen. Deze garantstelling herleeft, indien het bindend advies na toetsing door de rechter in stand is gebleven en het vonnis waaruit dit blijkt, in kracht van gewijsde is gegaan. Tot maximaal een bedrag van €10.000,- per bindend advies, wordt dit bedrag door Thuiswinkel.org aan de consument uitgekeerd. Bij bedragen groter dan €10.000,- per bindend advies, wordt €10.000,- uitgekeerd. Voor het meerdere heeft Thuiswinkel.org een inspanningsverplichting om ervoor te zorgen dat het lid het bindend advies nakomt.
  2. Voor toepassing van deze garantie is vereist dat de consument een schriftelijk beroep hierop doet bij Thuiswinkel.org en dat hij zijn vordering op de ondernemer overdraagt aan Thuiswinkel.org. Indien de vordering op de ondernemer meer bedraagt dan €10.000,-, wordt de consument aangeboden zijn vordering voor zover die boven het bedrag van €10.000,- uitkomt over te dragen aan Thuiswinkel.org, waarna deze organisatie op eigen naam en kosten de betaling daarvan in rechte zal vragen ter voldoening aan de consument.

Artikel 19 – Aanvullende of afwijkende bepalingen

Aanvullende dan wel van deze algemene voorwaarden afwijkende bepalingen mogen niet ten nadele van de consument zijn en dienen schriftelijk te worden vastgelegd dan wel op zodanige wijze dat deze door de consument op een toegankelijke manier kunnen worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager.

Artikel 20 – Wijziging van de Algemene Voorwaarden Alderli

  1. Wijzigingen in deze voorwaarden zijn slechts van kracht nadat deze op daartoe geëigende wijze zijn gepubliceerd, met dien verstande, dat bij toepasselijke wijzigingen gedurende de looptijd van een aanbod de voor de consument meest gunstige bepaling zal prevaleren.

Bijlage I – Modelformulier Herroeping Verkoop op Afstand